Mobiltelefon till barn!?




Kommentarer
Postat av: Hannele - Mamma till Kevin ♥

4.a år ?! för tidigt säger jag!

Runt 12-13 år anser jag är helt okej..då börjar man ju komma in i tonårslivet och allt :)

Sedan så beror väl på om man är mogen för att hantera en mobil vid den åldern :)



Kraaam

H

2009-06-29 @ 10:47:29
URL: http://hanneler.blogg.se/
Postat av: Eva

Tidigast vid 9 års ålder tycker jag. Då har de inte längre plats på eftis och "ska klara sig själva" från det att skolan slutat tills föräldrarna kommer hem från jobb.

2009-06-29 @ 20:48:27
Postat av: Nikita

åh vad sjukt !! vad sjutton skulle en 4åring med en mobil till ????

2009-06-29 @ 21:29:57
URL: http://nikital.blogg.se/
Postat av: Elle

Jag är inte emot att barn ska få telefoner bara för princip. Där emot håller jag med, när ska de använda dem? Vilken fyraååring är ute ensam?



Men för ett lite äldre barn som är ute själv på gården en bit bort, åker buss eller t-bana själva till skolan i storstaden, eller bara kommer bort i folkvimmlet och behöver bli nådd - varför inte egentligen om möjlighet finns.

Jag har svårt att uppskatta ngn ålder då behover plötsligt uppstår, för det är väl trots allt ett skapat behov för oss alla;)



2009-06-30 @ 12:10:12
URL: http://underbaringar.blogspot.com
Postat av: Mia

Rent spontant tänker jag vid tio-årsåldern.

Jag håller med 'föräldraföreningstanten', jag tycker inte att en fyraåring ska befinna sig i en sådan situation att den själv behöver kontakta sin mamma eller pappa.

2009-07-01 @ 21:30:48
URL: http://sofielskar.blogspot.com/
Postat av: tessan

nja vid 4år är de tlite tidigt, inte kommer jag lämna mitt barn själv utan nån vuxen då. nja tidigast 9-10år kke tycker jag.

2009-07-02 @ 18:43:27
URL: http://ericasmamma.blogg.se/
Postat av: tarja

Skulle aldrig köpa en sån här till min 4åring. Lagom ålder att de får en mobiltelefon??? När de börjar vara ute mer på egen hand...

2009-07-03 @ 11:59:24
URL: http://lillamammabitchen.blogg.se/
Postat av: Erica

Jag ger hellre min 4-åring en rosa plastmobil än en svart platspistol. Faktiskt hellre än en rosa plastpistol som man kan skjuta vatten med också. Och plastpistoler för barn är ju ganska vanligt förekommande utan att någon ifrågasätter behovet. Dessutom tror jag inte att det är meningen att 4-åringen ska bli lämnad ensam, och därför behöver mobilen. Jag tror nog snarare att det är meningen att barnet ska kunna ringa sin mamma när barnet sitter i pappas knä och pappa föreslår att barnet ska ringa mamma. Eller tvärtom. Barnet ska ju lära sig hur en mobiltelefon fungerar så småningom, så varför inte börja tidigt. Hellre att barnet har en egen (förhoppningsvis stöttålig) mobil att öva på än att barnet måste låna den ena förälderns mobil när den andra föräldern ringer och vill prata med barnet.

2009-09-22 @ 13:14:14
URL: http://sjusortersdrommar.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

Jag har min fyraåring ute själv, han cyklar i vårt kvarter och leker med barnen häromkring. Inget konstigt att en fyraåring är ute själv tycker jag. När ska man annars börja släppa barnen så att de vet att man litar på dem.



Dessutom hade jag gärna sett att mina pojkar hade haft en telefon på sig när de smet för mig förra året. Då var de 3 och 4 år gamla. Då hade jag lättare hittat dem och de hade kunnat ringa mig om de blev rädda.

2009-09-25 @ 16:56:40
URL: http://www.
Postat av: Lina

Även om jag peronligen inte skulle köpa en mobil tillmin dotter i den åldern, så kanske vissa föräldrar resonerar att även om det alltid ska finnas en vuxen i närheten, kan det hända något som barnet inte vill prata med den vuxna om utan med mamma eller pappa. Någon kan vara elak eller vad som helst. Sen kan ju barn komma ifrån den vuxna som ska hålla koll påbarnet och då är det väl jätte bra om barnet kan ringa mamma eller pappa.

Se inte bara det dåliga i det här!

Lina

2009-09-26 @ 10:48:17
Postat av: Micke

Smart! Min personliga åsikt är trots allt att det är smart. Givetvis ska föräldrar ha uppsikt över sina småbarn, men finns det så perfekta föräldrar att man har 100% uppsikt då man t.ex går på ikea eller stora köpcentrum? Det händer titt som tätt att småbarn kommer bort. Sen tycker jag det är gränsfall och beroende på vart man bor någonstans. Själv bor jag i ett så pass tryggt område där jag känner mig så säker som man kan med att låta min 5-åring springa ut själv. Han cyklar runt, springer ut med kompisarna i skogen och bygger kojor. En mobiltelefon i det läget kan vara bra att ha, ej nödvändigt, men bra.

2012-07-19 @ 18:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
ANNONSER
Vill Ni synas här? Kontakta oss gärna.